قربانی در اسلام

روزانه ملیون ها حیوان جهت مصرف غذای سر بریده می شود و به این مقصد کشتارگاه های صنعتی هم راه اندازی شده است که هیچ ایرادی ندارد اما مسلمانان سالانه قربانی می کنند و گوشت آن را به مستمندان می دهند، مورد انتقاد تعدادی قرار گرفته است و ایراد های بی مورد می گیرند که باید گفت: خداوند در مورد قربانی در 36 و 37 حج می گوید: (از آنها بخوريد و فقيران قانع و گدايان را اطعام كنيد. اين ها را براى شما رام كرديم؛ باشد كه سپاسگزارى كنيد. گوشت و خون اين ها به خدا نمى‌رسد. آنچه به او مى‌رسد پرهيزگارى شماست). و در آخر خطاب به پیامبرش می گوید: (نيكوكاران را مژده بده). پس عزیزان عید تان مبارک و قربانی تان قبول درگاه حق!
تصویر توزیع گوشت قربانی در کوردستان عراق

تصویر توزیع گوشت قربانی در کوردستان عراق

چگونگی توزیع گوشت قربانی
در صحیح مسلم آمده است: موقع قرباني صحرا نشينان به مدینه سرا زیر شده بودند، رسول الله % از ذخیره کردن گوشتهای قربانی بیش از سه روز نهی کرد و سپس آن را جایز قرار داد و گفت: شما را از خوردن گوشت قربانی بعد از سه روز بخاطر ورود صحرانشینان فقیر به مدینه نهی کردم، پس بخورید و صدقه دهید و هم ذخیره کنید.
با استناد به این حدیث و احادیث دیگر
برای خانواده قربانی کننده مستحبّ است که ازگوشت قربانی بخورند و برای خودشان ذخیره کنند و مقداری از آن هدیه بدهند و مقداری از آن به فقرا و نیازمندان صدقه دهند؛ و در شرع هم برای هر كدام از امور بالا ( ذخیره كردن – هدیه دادن – صدقه ) مقدار مشخّصی تعیین نشده است.(یعنی بستگی به خود صاحب قربانی دارد كه گوشت آن را چگونه توزیع كند.




و  به کسانی که نسبت به قربانی اعتراض دارند: