پاسخ به حدیث حوض و ارتدادصحابه

وب سایت سنت مطلبی به عنوان تخصیص حدیث حوض و ارتدادصحابه+سند ارائه داده است که عملاً مهاجرین و انصار زیر سوال برده است و حتی مادر مومنان عایشه رضی الله که گفته بود "مرا در کنار همسران رسول الله دفن کنید" به عنوان اعتراف برای ارتداد تلقی کرده است. سایت سنت بعد از نقل تعدادی روایات حرف های زیادی زده و در در ادامه گفته است:

اما چه باعث ارتداد آنها شد؟

چه چیزی از سوی اصحاب رد شد؟ 


آيا نماز است؟ همه كه نماز مي خواندند. 

آيا زكات است؟ جز تعداد اندكي كه گفتند به ابوبكر زكات نمي دهيم(که دلایلشان گذشت)، همه زكات مي دادند. 

آن واجب مهم كه صحابه آن را ترك كردند،و علت ارتداد آنهاست چيست؟ 

آيا غير از بحث وصيت و امامت و جانشيني است؟

و آن هم از زمان «منذ فارقتهم» (از لحظه اي كه پیامبر(ص)از آنها جدا شد) اصحاب ردّه كه «منذ فارقتهم» نبودند؛ مدت ها بعد از رسول اكرم(ص) بود. پس حديث حوض، خلافت و جانشني علي(ع) را ثابت مي كند. مخالفت با امری واجب و اساسي كه پيامبر(ص) به آن دستور داده بود و صحابه مخالفت كردند. 
راه دوستی در پاسخ می گوید:
برداشت از حدیث حوض بر اینکه صحابه به خاطر موضوع جانشینی مرتد شده اند باطل است. چون این ها همه مهاجر و انصار بودند و خداوند وعده بهشت به مهاجر و انصار داده است.
اما در مورد حدیث باید گفت:
پس اگر این حدیث عام است و کسی را به طور خاص نام نبرده است، شیعه را زیر برده شود و گفته شود که عمار بن یاسر و مقداد بن اسود و ابوذر و سلمان فارسی و کسان دیگری که از دیدگاه شیعه مرتد نشده اند در این حدیث استثنا نشده اند. بلکه خود علی بن ابی طالب هم مستثنی نشده است! پس چگونه شما حدیث را مختص بعضی قرار می دهید و بعضی را می گویید که حدیث به آنها تعلق ندارد؟! هر کسی که با فردی از اصحاب کینه و دشمنی داشته باشد می تواند ادعا کند که این حدیث در مورد همان فردی است که او نسبت به وی کینه دارد!، در جواب همانطور که سایت اسلام کوئست نت گفته است خواند گفت: 
معنا و مفهوم این حدیث که در منابع متعدد اهل سنت نقل شده عمومیت ندارد؛ چون چیزی از ادات و الفاظ عموم در این روایت نیامده است. از این رو این روایت هیچ دلالت بر ارتداد یا انحراف تمام صحابه ندارد؛ چنانکه با این روایت نمی توان ارتداد فرد یا افراد خاصی را اثبات کرد. تنها مطلبی که از این روایت می توان استنباط نمود این است که این روایت با نظریه اهل سنت که معتقدند تمام صحابه عادل هستند و هیچ کار اشتباهی انجام ندادند، سازگار نیست.
موضع از این قرار است:

اولا چونکه خداوند از مهاجرین وانصار اعلان رضایت فرموده و به انها وعده بهشت داده نمیتوان مهاجرین و انصار را در لیست مرتدین اورد بلکه این مدال افتخار تا روز قیامت برای انها باقی میماند ایاتی که قبلا اشاره شد این دلیلی است مبنی بر مبرا بودن انها از مرتد بودن و چیزی که خداوند بیان کند بالاتر از هر سخنی است

الله سبحانه وتعالی میفرماید: لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا .سوره فتح ایه 18

یعنی: قطعا خداوند راضی گشت از مومنانی که زیر درخت با تو (ای محمد) بیعت کردند پس انچه در دلهیشان بود را باز شناخت و بر آنان آرامش فرو فرستاد و پیروزی نزدیک به آنان پاداش داد.

الله سبحانه و تعالي ميفرمايد: وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ . سوره انفال ایه 74

یعنی:و کسانی که ایمان اورده و هجرت کرده و در راه خدا به جهاد پرداخته وکسانی که (مهاجرین را) پناه داده و یاری کرده اند آنان همان مومنان واقعی اند برای انها بخشایش و روزی شایسته ای خواهد بود.

پس با توجه به این ایات مهجرین وانصار وکسانی که پیامبر زیر درخت بیعت کردند مومن و مورد رضایت خدا هستند و در لیست مرتدین به حساب نمی ایند

واما روایت را بررسی خواهیم کرد و ثابت خواهم کرد که این مرتدین جز افراد اندک وقلیل نمیتوانند بیشتر باشند

در صحیح بخاری چند روایت در مورد حوض و ارتداد امده که که خواهشمندم به دقت به این حدیث دقت کنید و نکات را که رنگی کرده ام را با دقت بیشتر ملاحظه کنید چون قسمت های رنگی شده نکاتی است که شبهه را نابود خواهد کرد. احادیث را با هم ببینیم:

تمام احادیثی که بیان میشه از صحیح بخاری کتاب رقاق میباشد

روایت اول: 6211 - حدثنا مسلم بن إبراهيم: حدثنا وهيب: حدثنا عبد العزيز، عن أنس،
عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (ليردن علي ناس من أصحابي الحوض، حتى عرفتهم اختلجوا دوني، فأقول:أصيحابي؟ فيقول: لا تدري ما أحدثوا بعدك).

روایت دوم: 6212 - حدثنا سعيد بن أبي مريم: حدثنا محمد بن مطَّرف: حدثني أبو حازم، عن سهل بن سعد قال:
قال النبي صلى الله عليه وسلم: (إني فرطكم على الحوض، من مر علي شرب، ومن شرب لم يظمأ أبدا، ليردنَّ علي أقوام أعرفهم ويعرفونني، ثم يحال بيني وبينهم).
قال أبو حازم: فسمعني النعمان بن أبي عياش فقال: هكذا سمعت من سهل؟ فقلت: نعم، فقال: أشهد على أبي سعيد الخدري، لسمعته وهو يزيد فيها: (فأقول: إنهم مني، فيقال:إنك لا تدري ما أحدثوا بعدك، فأقول: سحقاً سحقاً لمن غيَّر بعدي).

روایت سوم:6213 - وقال أحمد بن شبيب بن سعيد الحبطي: حدثنا أبي، عن يونس، عن ابن شهاب، عن سعيد بن المسيَّب، عن أبي هريرة: أنه كان يحدث:
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (يرد علي يوم القيامة رهط من أصحابي، فيجلون عن الحوض، فأقول: يا رب أصحابي؟ فيقول: إنك لا علم لك بما أحدثوا بعدك، إنهم ارتدوا على أدبارهم القهقرى).


روایت چهارم: 6214) - حدثنا أحمد بن صالح: حدثنا ابن وهب قال: أخبرني يونس، عن ابن شهاب، عن ابن المسيَّب أنه كان يحدث، عن أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم:
أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (يرد علي الحوض رجال من أصحابي، فيحلَّؤون عنه، فأقول: يا رب أصحابي؟ فيقول: إنك لا علم لك بما أحدثوا بعدك، إنهم ارتدوا على أدبارهم القهقرى).

روایت پنجم: 6215 - حدثني إبراهيم بن المنذر الحزامي: حدثنا محمد بن فليح: حدثنا أبي قال: حدثني هلال، عن عطاء بن يسار، عن أبي هريرة،
عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (بينا أنا نائم إذا زمرة،حتى إذا عرفتهم خرج رجل من بيني وبينهم، فقال: هلم، فقلت: أين؟ قال: إلى النار والله، قلت: وما شأنهم؟ قال: إنهم ارتدوا بعدك على أدبارهم القهقرى. ثم إذا زمرة، حتى إذا عرفتهم خرج رجل من بيني وينهم، فقال: هلم، قلت أين؟ قال: إلى النار والله، قلت: ما شأنهم؟ قال: إنهم ارتدوا بعدك على أدبارهم القهقرى، فلا أراه يخلص منهم إلا مثل همل النعم).

خب الا ن به اذن الله میپردازیم به تک تک روایات

در روایت اول اگه به قسمت رنگی شده اول دقت کنید جمله ناس من اصحابی رو اورده یعنی مردمانی از اصحابم و این جمله بیان میکند که تعدادی از اصحاب مرتد شدند نه اینکه تمام اصحاب بلکه روایت اول میگه افرادی از اصحاب مرتد میشن و در قسمت دوم همین روایت کلمه اصیحابی را میبینید که هر کسی یه کم عربی بدونه میفهمه که اصیحاب اسم مصغر کلمه اصحاب است و این اسم مصغر دلالت بر اندک بودن تعداد اصحاب است و نه چیز دیگر پس در روایت اول فهمیدیم که تعداد این افراد مرتد کم و اندک است بر خلاف دشمنان صحابه که میگن همه اصحاب مرتد میشن جز اندکی

در روایت دوم جمله انهم من امتی ملاحظه میکنید یعنی پیامبر میفرماید ان ها از امت من هستند یعنی از اصحابم هستند را نمیاره بلکه از امت را میاره بعد در ادامه به پیامبر گفته میشه :إنك لا تدري ما أحدثوا بعدك یعنی تو نمیدانی بعد تو چکار کردند و این جمله این را میرسانه که آن افراد تا زمان حیات پیامبر مومن بودند

بعد مرتد شدند و خود پیامبر در این حدیث تصریح میکنه که این افراد بعد فوت من مرتد میشن واما پیامبر این افراد مرتد را میشناخت؟ آیا آنها را معرفی کرد؟ اگه افراد مرتدهمه اصحاب جز چند نفر بودند چرا باز هم پیامبر به اکثر اصحاب اعتماد کرد و حتی ابوبکر را امام جماعت قرار داد هنگامی خود مریض بود؟ چرا پیامبر بقیه عمرخویش را با همین اصحاب به تعلیم و اموزش انها ادمه داد؟ او که میدانست عاقبت امر همه جز چند نفر مرتد میشن؟ ابا پیامبر کار بیهوده میکنه؟

اما واقعیت امر و رفتار پیامبر تا زمان فوتش این را میرسونه که این افراد که در حدیث بدان تصریح شده افراد اندکی بودند که پیامبر وضیعت انها را برای اصحاب بیان کرد که ان ها را بشناسند. در کتب تاریخی و روایی امده که بعد رحلت پیامبر اعراب بادیه نشبن از دادن زکات به ابوبکر خودداری کردند و و جوب ان را بعد رحلت رسول خدا منکر شدند به همین دلیل ابوبکر لشکری را با فرماندهی علی به راه انداخت وبا انها به جنگ پرداخت و افراد مرتد که در این حدیث بیان میکنه همان اعراب بادیه نشین هستند نه تمام اصحاب. والله اعلم

در روایت سوم اگه قسمت رنگی شده رو ببینیم جمله رهط من أصحابي یعنی گروهی از اصحاب حال برای اینکه روشن بشه این گروه چند نفر میتونه باشه با هم سری به کتب لغت میزنیم و معنی کلمه رهط رو با هم میبینیم

برای اینکه طولانی نشه من یک نمونه رو میارم بعدا خود شما برید تمام کتب لغت رو بنگرید و کلمه رهط رو ترجمه آن رو ببینید.

رهط: الرَّهْطُ بالفَتْحِ ويُحَرَّكُ نَقَلَهُ الصَّاغَانِيّ وقالَ اللَّيْثُ : تخْفيفُ الرَّهْطِ أَحْسَنُ من تَثْقيلِه : قَوْمُ الرَّجُلِ وقبيلَتُه يُقَالُ : هُوْ رَهْطُه دِنْيَةٌ قالَهُ الجَوْهَرِيّ . وقِيل : الرَّهْطُ : عَدَدٌ يجْمَع من ثلاثَةٍ إِلَى عَشَرَةٍ أو من سبعَةٍ إِلَى عشرَةٍ وقالَ ابنُ دُرَيْدٍ : وربَّما جاوَزَ ذلِكَ قليلاً وما دونَ السَّبْعَةِ إِلَى الثَّلاثَةِ : النَّفَرُ أَو الرَّهْطُ : مَا دونَ العَشَرَةِ من الرِّجال وما فيهم امرأَةٌ نَقَلَهُ الجَوْهَرِيّ وهو قَوْلُ أَبي زَيْدٍ ؛ وقالَ غيرُه : إِلَى الأَرْبَعينَ ولا تكونُ فيهم امرأةٌ . ورَوَى الأّزْهَرِيّ عن أَبي العبَّاس : الرَّهْط مَعْنَاهُ : الجَمْعُ ولا واحِدَ له من لَفْظِهِ وكَذلِكَ المَعْشَر والنَّفَرُ والقَوْمُ وهو للرِّجالِ دونَ النِّساءِ . قالَ : والعَشيرَةُ أَيْضاً للرِّجال . وقالَ ابنُ السِّكِّيتِ : العِتْرَةُ : الرَّهْطُ وفي التَّنْزيلِ العَزيزِ " وكانَ في المَدينَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ " فجَمَعَ وهو مِثْل ذَوْدٍ كما في الصّحاح وزادَ في اللّسَان : ولذلك إِذا نُسِبَ إِلَيْه نُسِبَ عَلَى لَفْظِه فقيل : رَهْطِيٌّ

با توجه به قسمت رنگی شده کلمه رهط گروهی است از سه نفر تا 10 نفر یا از 7 نفر تا 10 و ابن درید میگه از 3 تا 7 را رهط گویند در ادامه میگه رهط را مردانی که تعدادشان کمتر از 10نفرباشه و در انها زن نباشه گویند.

در قسمت سبز رنگ میگه که گفته شده رهط تا چهل(40) نفر گویند که در انها زن نباشه

تمام کتب لغت رو بنگرید و معنای رهط رو ببینید برای راحتی کار در اینترنت واژه رهط را بنویسید اکثر کتب لغت رو برای شما میاره و رهط رو برای شما معنا میکند

پس با این توضیحات پیامبر در حدیث میفرماید گروه اندکی از اصحابم (رهط من اصحابی)

نه اینکه بعضی از دشمنان صحابه تمام اصحاب معنا میکنند.
برای اینکه مناظره آقای عباسی را با آقای سجودی نگاه کنید در یوتیوب ما سر بزنید که به عنوان پاسخ به حدیث حوض؛ مناظره شبکه ولایت با شبکه کلمه پیرامون ارتداد صحابه  گذاشته ایم
و اما در آخر! ما صحابه را معصوم از اشتباه و یا گناه نمی دانیم والسلام علی من اتبعه الهدی
گرد آورنده: رجاء

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.