اگر الله آسمان را رها نماید، بر روی زمین سقوط می‌کند؟

برخی وبلاگ ها از جمله گرانوم مقاله ای را به عنوان "بررسی تعدادی از خرافات قرآن" به عنوان انتقاد از قرآن مطرح نموده و گفته است:

اگر الله آسمان را رها نماید، بر روی زمین سقوط می‌کند ، سوره فاطر آیه 41. و این الله است که آسمان را نگه داشته تا بر زمین نیفتد، پس او را شاکر باشید، سوره حج آیه 65.

پاسخ از وب سایت اسلام تکس:

خداوند میفرماید:﴿إِنَّ اللَّـهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ أَن تَزُولَا ۚ وَلَئِن زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِّن بَعْدِهِ ۚ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورً‌ا ﴿٤١﴾ ﴾ ( ‏فاطر) معنی: ‏ «خداوند آسمانها و زمین را نگهداری می‌كند و نمی‌گذارد (از مسیر خود) خارج و نابود شوند. هر گاه (هم بخواهند از مسیر خود ) خارج و نابود شوند، جز خدا هیچ كس نمی‌تواند آنها را نگاه و محفوظ دارد. خداوند شكیبا و آمرزنده است‏».
معنی کلمه « أَن تَزُولَا» چیست؟ قطعاً به معنی «انْ تَفْنی» یعنی نابود شوند، نیست، بلکه یعنی «از مسیر خود خارج شوند» می باشد. مثلاً با نزدیک شدن زمین به خورشید، سرعت آن هم افزایش می یابد، تا اثر جاذبه خورشید را در حال تعادل نگه دارد و به طرف آن جذب نشده و در مسیر خویش باقی بماند.

اما در آیه 65 سوره حج:
‏﴿أَلَمْ تَرَ‌ أَنَّ اللَّـهَ سَخَّرَ‌ لَكُم مَّا فِي الْأَرْ‌ضِ وَالْفُلْكَ تَجْرِ‌ي فِي الْبَحْرِ‌ بِأَمْرِ‌هِ وَيُمْسِكُ السَّمَاءَ أَن تَقَعَ عَلَى الْأَرْ‌ضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ بِالنَّاسِ لَرَ‌ءُوفٌ رَّ‌حِيمٌ ﴿٦٥﴾ ‏معنی: « مگر نمی‌بینی (ای انسان) که خداوند (سبحان به سبب رحم و لطفی که نسبت به شما بندگان دارد، تمام مواهب و امکانات) چیزهائی را که در زمین است در اختیار و دسترس شما قرار داده است و همچنین کشتیها را با مشیّت خود در حال حرکت در دریا، فرمانبردار شما کرده است، و (از این گذشته) خداوند نمی‌گذارد (سنگهای سرگردان و اشعّه‌های کیهانی) آسمان بر زمین فرو افتد مگر (بدان اندازه که مورد نیاز بوده و) او اجازه دهد. واقعاً الله بسی مهربان و دارای مرحمت فراوان (در حق بندگان) است. »
« وَيُمْسِكُ السَّمَاءَ أَن تَقَعَ. . . » : مراد این است كه خدا هریك از كرات آسمانی را در مدار خود به حركت درآورده است و نیروی دافعه حاصل از گریز از مركز را درست معادل نیروی جاذبه بین آنها قرار داده است تا هر یك در مدار خود به حركت درآیند ، بی آن كه در فاصله‌های آنها دگرگونی حاصل بشود ، و تصادم و برخوردی در میانشان روی بدهد . همچنین اتمسفر زمین را آن چنان آفریده است كه اشعّه‌های مرگبار كیهانی را برگرداند ، و سنگهای سرگردان را بگدازد و متلاشی سازد.
و اگر قدرت الله نبود در هر لحظه ممکن است که آنچه در آسمان است در اثر جاذبه زمین به سوی زمین حرکت کرده و بر روی آن بیافتد.