"دایره جهنمی در میدان تحریر"


در جریان تظاهرات مخالفان محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر در میدان تحریر قاهره (چارشنبه ۳ ژوئیه/جولای ۲۰۱۳) در حالی که معترضان از خوشی براندازی حکومت وی توسط ارتش به رقص و پایکوبی مشغول بودند و بیش‌تر تلویزیون‌های جهان این حادثه تاریخی را زنده پخش می‌کردند، پاتریک کنگزلی، خبرنگار روزنامه گاردین، در میان شادی و پای‌کوبی دنبال چیز دیگری بود.

او می‌خواست دریابد که در این اجتماع چند میلیونی، برای دختران و زنان معترض که در این محل جمع شده‌اند چه اتفاقی می‌افتد.

او روز بعد در گزارشش در گاردین نوشت که تنها در یک شب در میدان تحریر قاهره، مردان ولگرد و اوباش بیش‌تر از۸۰ زن را مورد آزار و اذیت جنسی و حتی تجاوز قرار دادند.

او می‌نویسد: از روز یکشنبه که تظاهرات علیه محمد مرسی آغاز شد تا چارشنبه شب در میدان تحریر ۱۶۹ مورد جرایم آزار و اذیت جنسی اتفاق افتاده است و از سال ۲۰۱۱ که این میدان شاهد تظاهرات مردمی بود، چنین حوادثی معمول بوده اما بسیاری نمی‌خواستند آن را گزارش دهند و عده‌ای هم برای لکه‌دار نشدن حرمت میدان تحریر از آن سخن نمی‌گفتند.

وی از قول یکی از زنانی که در میدان تحریر مسئولیت یک گروه نجات زنان از حملات جنسی را برعهده داشت می‌نویسد که مردان ولگرد به میدان وارد می‌شدند، دور زنان تنها حلقه می‌زدند، لباس‌هایش را پاره می‌کردند تا برهنه شوند و بعد به آن‌ها دست‌درازی می‌کردند. یکی از زنان داستان افتادن در حلقه‌ای از صدها مرد رت حکایت می‌کند. حلقه‌ای که به "دایره جهنمی میدان تحریر" معروف شده بود. گاردین در صفحه آنلاین خود در آغاز این گزارش یک کلیپ ویدویی گذاشته که نشان می‌دهد گروه داوطلبان چگونه به نجات زنانی می‌شتابند که در "دایره جهنمی میدان تحریر" گیر کرده‌اند (۵ ژوئیه/جولای ۲۰۱۳). این شاید یکی از گزارش‌های منحصر به فرد از انقلاب مصر بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ باشد.
منبع: بی بی سی